~KERANA KETIDAKSEMPURNAAN ITU,BAHAGIA BAGINYA ~



Monday, January 27, 2014

RESIPI PAVLOVA YANG MUDAH

ASSALAMUALAIKUM

arini aku rajin malas sbnrnye
pavlova ni de kisah kenapa aku kene wat
tpi biarlah rahsia..hehe

akk opis aku dari preggy 4 bulan aku nk watkan dia
smpai la dia da tggu hari je
sbb tu aku kene rajinkan diri
so dat idak la baby beliau ngences..hihi

da bertahun rasa nya aku tak wat
kawan aku ckp baru 2 tahun pavlova ni IN
last aku wat kat opis lama
ni aku msk opis baru pon sept 2012
so bertahun la kiranya kann..hahaha

so nk kene recall skill ngan recipe...pehhh
recall sgt..hahaha

meh bgi resipi mudah+sedap dari aku

4 biji telur putih (korang kene asingkan betol2, jgn smpai termasuk yg kuning)
korang pukul gune mixer pada kelajuan sederhana smpai la berbuih2
(ni amaran keras ok,telur suhu bilik,bukan mik dari peti ais, mixer tu korang kene make sure bebas dari air dan habuk, kalo idak jgn tny nape x jdi ekkk)

patu masukkan gula castor 3/4 cawan sikit-sikit
pukul lagi sampai jdi meringue
kot tak jdi meringue korang yg mereng...hahaa
meringue tu nk tau jdi ke idak korang tgk smpai die bertanduk yg mana bila korang angkat pengacau mixer tu bancuhan korang tak jatuh balik
paham ke idak?
(aku bgi tips, kotla korang nye bancuhan tu susah nak kental kan, putih telur da memang tak bercampur,korang rase takde silap la kan, korang tambah je gula, maknanya gula kurang la tu)

patu
masukkan tepung jagung sesudu makan
esen vanila sesudu teh
cuka makanan sesudu teh
time ni korang takyah nk gune mixer da
kacau je guna spatula

patu buh mcm kt oven ni ekkk..

korang bakar la 150darjahcelcius selama 30 min
patu 140darjahcelcius selama 60 min

haaa yg ni tuk umah..
buruk skit rupa sbb aku cari baking paper xde..
aku buh je dlm cupcake nye mould tray
meringue kalo korang tak alas kai paper
memang payah nk kuarkan


haaaa pas da msk elok..
korang pukul la whipping cream pada kelajuan yg memang laju..hehe
buh gula skit kalo korang nye cream tu tawar ekk
make sure gula castor, idak bergula ketul2 la korang nye cream
pukul selaju laju smpai kembang tau


tepek ats pavlova
kot korang nak wat bisnes 
wat la cecantik..haha
aku kan keje nak cepat je
yela mne nak tgk hafiz kat AJL lgi
mane nak berlari ke dapo lgi
hahahaha

kot nak lagi menarik korang letak la 
stoberi, kiwi, grape
apa2 la yg masam
so dat meringue yg manis akan counter ngan buah yg masam

nti aku nk try la buh cream cheese
mgkin sedap kot kan..

k la kot korang rase nak cuba
cuba la..
hrp tips aku dpt membantu
ecehhh...kekekekeke

ADIOS ~ ~ ~


p/s : terasa-rasa mcm nak kasi awak...
tapiiiiiiiii.....haihhh hati


No comments:

Post a Comment