~KERANA KETIDAKSEMPURNAAN ITU,BAHAGIA BAGINYA ~



Friday, July 12, 2013

BAITULMAL

SALAM...

wahhh tajuk cenggitu...tetibe sgt kan...

aku nk bgthu la aku kje kat situ...kt kg baru...dkt2 chowkit...

kalo tuk org2 mcm korang korang ni mgkin tak begitu femes la kan baitulmal ni kat korg...sbb korg golongan ada2 (berada)..hehe..

tuk mereka yg golongan kekurangan sikit...sure tau ni tempat pe..malah mgkin biasa ke sana demi sesuap nasik..demi meneruskan makna sebuah kehidupan...cecece...

sape yg tak tau pe tu baitulmal..bio aku cite skit k...
baitulmal ni 1 of dept dalam MAJLIS AGAMA ISLAM WILAYAH PERSEKUTUAN (MAIWP)
then bwh maiwp de anak syarikat called PUSAT PUNGUTAN ZAKAT (PPZ).. ppz ni fungsi die kutip segala jenis zakat yg ada kat dlm wilayah persekutuan k...tak kira la KL, LABUAN or PUTRAJAYA...
then baitulmal lak tugas die menyalurkan zakat kepada 8 penerima zakat..
kalo korg tak tau meh aku listingkan..hehe

1. Fakir (orang yang tidak memiliki harta, pendapatan kurang 50% dari perbelanjaan)
2. Miskin (pendapatan tidak mencukupi untuk menanggung perbelanjaan tetapi melebihi 50% )
*refer kepada perbelanjaan basic ye...kete astro personal loan segala yg dianggap kehendak tak masuk ye
3. Riqab (hamba sahaya atau budak)
4. Gharim (orang yang memiliki banyak hutang)
5. Mualaf (orang yang baru masuk Islam)
6. Fisabilillah (pejuang di jalan Allah)
7. Ibnu Sabil (musyafir dan para pelajar perantauan)
8. Amil zakat (pengelola dana zakat- salah seorangnya aku)
 
aku nak tekankan kat sini...ibu tunggal or anak yatim bkn penerima zakat ye..HARAP MAKLUM..
 sape tah sebarkan mende mcm ni...ce korg pikir kalo anak arwah sosilawati tu...anak yatim kan...hagak2 layak ke nak dpt bantuan baitulmal ni?? PIKIR!
ibu tunggal yang mcm datin ziela jalil tu....mmg tidak la kan...
SO PLEASE...stop la thinking golongan tu 1 of penerima zakat..
tapi kalo dorg tergolong kat dalam 8 tu...mmg la dorg akan dibantu tanpa segan silu oleh kami pekerja2 di baitulmal ini....ihikkkk
 
byk cite aku nak cite psl baitulmal ini...aku bangga keje kat sini...walopon kdg2 de yg tidak bercakap benar hanya demi nak dptkan bantuan tanpa perlu bekerja tapi banyak nye yang benar2 memerlukan...kadang2 pilu tgk...wat aku berpikir banyak kali...wat aku bersyukur ngan hidup sendiri...


 tgk time ni...kul 12 tghri...ramai kan org beratur...isnin smpi jumaat tgu la dpn baitulmal kul 12 tghri...ktrg bagi nasik bungkus+buah+air mineral..
agih makanan kat dorg ni de turn tau...sebulan skali je tuk sume staf...
kalo time aku bgi...kdg2 dorg siap merayu nak 2 bgkus sbbnye itu je mknan dorg..kirenye mmg dorg harap mknan ni je la kn..aku mmg slalu bgi je 2 bgkus..kekeke...sian kot..tak sampai ati aku..
walopon kdg2 aku geram gak dlm ati...de yg muda2 tapi tak kje..hidup jdi gelandangan..pe kisah idop dorg ni?? kalo ikot akal jahat aku ni...mmg aku simpulkan...dorg ni pemalas..hahaha
tapi kite tak tau history dorg kan...tah la...hope dorg2 yg masih muda n sihat ni punya kesedaran tuk mengubah hidup dorg...

tapi aku mmg sedih sayu kalo tgk pakcik2 yg tua2 dtg amik..yg jalan pon tak larat....
haihhhhhhh....syukur sgt mem besa ngan pak incik kat umah tu...walopon idop tak mewah...tpi Alhamdulillah ley makan kat umah....selesa la...ley makan ikot tekak sndri...takdela makan menu yg same...siap ley hafal...isnin mkn ikan sambal+sayo..selasa mkn daging kawah+sayo..rabu makan ayam kurma+sayo...khamis mkn pe tah x ingt aku....jumaat best mkn nasik ayam..hehehehe

sib baik la baitulmal mik cater yg msk seikhlasnya...tahniah tuk cater tahun ini...sedap mskan korg...smpi kul 12 lauk msh panas lgi....GOOD JOB...


ok la...smpi sini dlu...

ADIOS~ ~ ~




p/s : tuk anda anda anda sume...bayarlah zakat kerana zakat menyucikan harta... sekian..


No comments:

Post a Comment